Min første forelskelse

802
Den første forelskelse

Da jeg var 16 år gammel, var min familie og jeg på sommerferie i Grækenland. Det var juni måned 2005, og vi skulle være der i to uger. Den første uge af ferien brugte vi på at besøge et vennepar i Athen og tage en smuttur til øen Naxos, hvorefter vi tog til Kalymnos. Min far er født og opvokset på Kalymnos, så min græske familie kommer derfra. Her boede vi i en hotellejlighed med altan, kun få meter fra stranden. Ved siden af hotellet boede der familier med børn, som åbenbart alle var drenge.

Den amerikanske fyr

Den ene af familierne havde to sønner. De var altid ude; enten tog de på stranden, eller også brugte de tid sammen med de andre drenge eller deres ven fra USA. De to drenge kendte nemlig en fyr fra Amerika, hvis forældre begge var grækere. Hver anden sommer tog den amerikanske fyr på sommerferie, og turen gik hver gang til Kalymnos, hvor hans familie havde deres eget hus. Et hus, der lå lige ved siden af vores hotellejlighed og tæt ved stranden.

Mine søstre og jeg brugte de fleste af vores feriedage på at ligge og dase i solen, enten på stranden eller i swimmingpoolen ved nabohotellet. Om aftenen sad vi tit udenfor sammen med drengene fra de nærvedliggende huse. Vi legede skøre lege, som vi havde lært hjemme i Danmark, eller også sad vi bare og snakkede (læs: fniste som en flok teenagepiger gør).

Den amerikanske fyr så vi ikke så meget til i løbet af dagen, men han stod flere gange med de andre drenge og kiggede op mod vores altan, inden vi skulle i seng om aftenen. Når vi var rigtig modige, vinkede vi endda til hinanden. Mine søstre og jeg var på det tidspunkt 12, 14 og 16 år gamle, så drenge var stadig et rimelig uudforsket land.

Guitar og sommerfugle i maven

En af aftenerne sad amerikaneren sammen med nogle af drengene og spillede guitar. Han havde taget en forstærker med udenfor og havde tilsluttet sin elektriske guitar. I ved, hvad man siger om fyre, der spiller guitar – de bliver pludseligt meget mere tiltrækkende. Jeg husker ikke, om begge mine søstre var der, men jeg gik i hvert fald ned ad trapperne fra lejligheden og satte mig foran amerikaneren. Jeg sad mest af alt helt stille og lyttede (genert som jeg var), men vi faldt så småt i snak. Han hed George og var virkelig dygtig til at spille guitar.

På et tidspunkt begyndte han på et nummer, som jeg på daværende tidspunkt aldrig havde hørt før. Jeg syntes dog, det lød rigtig smukt, og han fortalte mig, at det var “Nothing Else Matters” af Metallica. Jeg var helt fortryllet af musikken og de smukke toner, og det var som om, jeg først rigtig lagde mærke til ham nu.

Da jeg skulle lære amerikaneren dansk

Jeg kan desværre ikke huske alle detaljer fra ferien på Kalymnos, da det var så mange år siden. Jeg har dog brudstykker af minder, hvor jeg er usikker på, hvilket der kom først. Jeg husker bl.a., at min ældste lillesøster og jeg tog med George og en af hans venner ud på café og fik en drink. George drak Corona øl, mens jeg blot skulle have en Sprite. Jeg husker, at han grinede af min danske accent, når jeg sagde Sprite, men han forsikrede mig om, at det lød sødt. Vi var også ude at spille billard, og jeg fik min søster til at tage et billede af George og jeg stående sammen. Der var ingen tvivl om, at der var begyndt at udvikle sig en forelskelse imellem os.

En dag fik jeg lokket George med ud at svømme i poolen. Han var ellers ikke meget for at tage fra det naturlige hav til en kunstig svømmepøl, men han gjorde det helt sikkert for min skyld. Vi flød dovne rundt – halvt på en luftmadras og halvt i vandet. På et tidspunkt spurgte han mig, om jeg ikke ville lære ham dansk. Han ville have mig til at oversætte forskellige sætninger, men det var kun én enkelt sætning, jeg stadig kan huske: “må jeg få et kys?”.

Sommerromancen gled ud

Da dagen kom, hvor jeg skulle hjem igen, var jeg fuldstændig knust. Det var meget svært at sige farvel, og jeg græd i bilen på vej til båden. George og jeg havde lovet at skrive og ringe til hinanden hver eneste dag, og så skulle vi nok kunne klare at være væk fra hinanden i to år, indtil vi begge ville rejse på ferie til Kalymnos igen.

Vi savnede hinanden meget, og vi købte begge to taletidskort, så vi kunne ringe til udlandet. Vi skrev sammen på den gamle Messenger chat, hvor vi kunne se hinanden på webcam. Han spillede guitar for mig, og jeg kunne se og høre med fra den anden side af verden. Vi e-mailede frem og tilbage i lang tid, men efter et halvt år kunne vi ikke fortsætte mere. Det virkede urealistisk at holde en sommerromance kørende i to år, når vi begge gik i gymnasiet og boede i to forskellige lande – utrolig mange kilometer fra hinanden. Den første forelskelse blev derfor skubbet væk, men hver gang jeg hørte “Nothing Else Matters” siden da, tænkte jeg altid på ham.

10 år senere…

Siden sommeren 2005 tænkte jeg på George fra tid til anden. Men årene gik med skole og senere hen uddannelse, og sommeferien fra dengang var blot et sødt minde.

I efteråret 2015 var jeg ved at nå til vejs ende med min seneste uddannelse. Jeg havde planer om at tage ud at rejse, når jeg var helt færdig, for jeg havde ikke noget, der holdt mig tilbage i Danmark.

På et tidspunkt i løbet af vinteren, en kold aften den 28. december for at være helt præcis, kom jeg tilfældigvis til at høre “Nothing Else Matters”, og med det samme var mindet tilbage om den græske amerikaner. Jeg fik helt lyst til at finde frem til George igen, så jeg sendte ham en venneannodning på Facebook. Meget kort tid efter accepterede han den og skrev mig en besked: “Wow, what a blast from the past!” Jeg svarede tilbage, og fra den dag begyndte vi at skrive sammen igen.

Da jeg afsluttede min uddannelse i januar 2016, var planen oprindeligt at tage en tur til Australien, men efter den fornyede kontakt med George, faldt rejsen i stedet på USA. Jeg ville besøge amerikaneren, der gjorde mig blød i knæene, da jeg var 16 år gammel, for at se om det stadig var tilfældet som 27-årig!

Læs indlægget om genforeningen med amerikaneren.

George og Christina, 17 og 16 år gamle.
George spiller pool med en af de græske drenge (også ved navn George).