Rejseguide til Los Angeles

517

Hollywood-skiltet

Selvom vi forbinder Los Angeles med smukke strande og palmetræer, så er LA for mange lig med Hollywood, Sunset Boulevard og Beverly Hills. Her er både storby og strandlivet kombineret.

Lige meget hvor meget vi elsker strand og palmetræer, så ville vi også gerne se Hollywood-skiltet. Mange af de stier, man før har kunnet tage for at vandre helt op til skiltet, var blevet lukket, så vi gik online for at se, hvor den bedste udkigspost var. Flere hjemmesider anbefalede Lake Hollywood Park for at se skiltet så tæt på som muligt.

Hollywood-skiltet i LA
George foran det kendte Hollywood skilt.

Vi fulgte anbefalingerne og kørte hen til søen, hvorfra udsigten til skiltet var helt fantastisk. Der var ikke særlig mange mennesker, så vi skulle heldigvis ikke kæmpe om at tage billeder. Parken foran skiltet var ikke særlig stor og bestod mest af alt af en græsplæne, så formålet med vores tur var udelukkende at komme tæt på skiltet, hvilket lykkedes.

Der findes vandrestier, der tager dig helt op bagved skiltet, men vi vidste ikke helt, hvor de startede. Hvis man er frisk og ønsker en vandretur i solen, så synes jeg klart, man skal prøve at finde vejen helt til toppen. Vi var dog helt tilfredse med udsigten fra Lake Hollywood Park, der er let at komme til i bil.

Venice Beach

Da vi var i LA, var vi så heldige at bo hos Georges ven Ari, der havde en fed lejlighed tæt på Venice Beach. Dermed lå det lige til højrebenet at besøge stranden flere gange. Fra lejligheden gik vi over til the Venice Canals og krydsede over en af broerne, før vi nåede ud til vejen. Derfra kunne vi gå forbi de store, flotte huse i det rige område, helt ned til det fine sand.

Venice Beach - stranden med fint sand
Den smukke strand med fint sand.
The Venice Beach Boardwalk
Christina nyder udsigten på the Venice Beach Boardwalk.

Venice Beach var livlig og helt fantastisk. Der var spændende boder, butikker og street food langs strandpromenaden, og forskellige musikere og kunstnere viste deres talenter frem på strandvejen. Vi mødte alle slags mennesker her – også mange hjemløse, desværre. De havde slået telte op og formet små lejre sammen med andre hjemløse, hvor de sov sammen og passede på hinanden. På trods af det triste syn, så var der liv og glade dage på stranden.

Venice Beach skiltet

Håbefulde musikere delte deres demo-cd’er ud (oftest rappere), som håbede på en skilling tilbage. Løbere, skatere, hundeluftere, musikere, surfere, atleter, dansere, fotografer, turister, lokale – alle former for mennesker mødtes på stranden med hver deres formål.

Tøj med print – en ægte LA souvenir

Vi tog på Venice Beach hver dag, mens vi var i LA. Første dag gik vi ind i en af de mange butikker, der sælger tøj med print på. Her kunne vi vælge et stykke tøj i den farve og størrelse, vi ønskede. Derefter besluttede vi os for et print, som blev påsat med det samme, mens vi var i butikken. Det var ikke helt billigt, men hvis man vil have en anderledes souvenir, så synes vi, at tøj med et personligt Venice Beach-motiv er ret fedt.

Fantastiske solnedgange

Udover at bruge dagen på stranden, så var det også her, vi havde mulighed for at se nogle af de smukkeste solnedgange. En halv times tid før solnedgangen tog vi ned til stranden med kameraet klar, og det var det hele værd. Hele himlen blev fyldt med orange, pink og røde farver, og vi kunne langsomt se den orange sol gå ned i horisonten.

Fantastiske solnedgange i Venice Beach

Muscle Beach

På strandpromenaden lå Muscle Beach Gym, som var et udendørs vægtløftningscenter. Arnold Schwarzernegger og andre af de oprindelige bodybuildere benyttede sig af det udendørs træningsområde dagligt i tidernes morgen. Man kunne træne der, hvis man havde et medlemskab, hvilket ikke var så dyrt igen.

Muscle Beach Juice Bar over for Muscle Beach lavede nogle helt fantastiske smoothies!

Muscle Beach Juice Bar

Lige foran lå Muscle Beach Juice Bar, hvor man kunne få lækre smoothies med og uden protein samt friskpresset juice. Deres smoothies var fantastiske, og vi kan både anbefale deres Morning Morrison med espresso, banan og dadler samt deres Pina Coolada med kokos, banan, ananas og dadler.

Løbetur og venlige mennesker

Som tidligere nævnt var Venice Beach en strand, der tiltrak mange typer mennesker. Rigtig mange benyttede stranden til at dyrke motion, og vi var selv på løbeture langs stranden.

Lørdag morgen startede vi dagen med en løbetur ved 8-tiden, hvor mange andre motionister var ude at løbe, cykle eller lufte deres hunde. Vi så flere løbeklubber med 15-20 friske personer, der alle løb samlet langs stranden. På et tidspunkt skulle vi overhale løbeklubben, og her råbte de bagerste personer i gruppen op mod de forreste, at der var forbipasserende løbere. De trak alle til side med det samme, så vi kunne komme forbi, og vi var imponerede over deres struktur og samarbejde.

Løbeture i LA langs Venice Beach.
Løbeture i LA langs stranden var den bedste start på dagen!

Når vi løb forbi andre morgenfriske mennesker, sagde de alle godmorgen til os. Det skete generelt både med andre løbere og folk, der var ude at lufte deres hunde. Alle var høflige på vores vej, men det var amerikanerne generelt, når vi gik rundt i LA.

Elektriske løbehjul

Langs stranden og rundt i gadebilledet var det ofte, at vi så folk køre rundt på elektriske løbehjul. Ari fortalte os begejstret, at alle kunne benytte sig af dem, hvis bare man havde installeret en app.

Der var flere forskellige løbehjul-apps, men vi valgte Lime, da vi havde set mange af deres løbehjul rundt omkring. Vi hentede Lime-app’en ned på vores telefoner, oprettede hver en profil og skrev vores kreditkortoplysninger ind. Derefter var det blot at gå hen til et af løbehjulene, som vi kunne finde parkeret overalt, hvorefter vi scannede QR-koden på styret med vores telefoner for at låse løbehjulet op.

At køre på elektriske løbehjul var en let måde at komme rundt på i Los Angeles.
George var meget glad for sit elektriske løbehjul!

George og jeg besluttede os for at køre til den næste strand, nemlig Santa Monica Beach. Vi hoppede på løbehjulene og startede vores tur. Taksten var 1 $ for at låse op og herefter 0,15 $ pr minut. Det handlede altså ikke om kilometer, men om tid.

Man kunne maks. køre 24 km/timen, og selvom de var sikre at køre på, så blev det anbefalet at køre med hjelm på, og vi havde ikke nogen. Det var dog en let og hurtig måde at komme frem på, når afstandene blev for store, og mange andre kørte også uden cykelhjelm.

Vores tur fra Marina Del Ray til Santa Monica strand.
Vores tur på løbehjul fra Marina Del Ray til Santa Monica strand.

Santa Monica Beach

Santa Monica var meget lig Venice, for de ligger i forlængelse af hinanden. Det var samme fine sand, palmetræer og vand, men der var alligevel lidt forskel. Venice var mere farverig/funky og mest livlig om dagen med boderne og folk alle steder. Santa Monica var mere upscale, og her var der også liv om aftenen.

Travle Santa Monica beach med det fine sand.
Travle Santa Monica beach med det fine sand og de flotte omgivelser.

På stranden fandt vi også Santa Monica Pier og forlystelsesparken med pariserhjulet, der lyste op om aftenen. Her var det typisk den rigere del af LA, som kom for at have en sjov aften.

Vi var på Santa Monica strand om dagen, hvor vi fik gået langs vandet, gynget i det store gyngestativ og kigget på muskuløse unge mennesker, der trænede calisthenics på stranden.

Efterfølgende tog vi op på molen med forlystelsesparken, hvor vi gik rundt og så på de mange farverige attraktioner og flotte omgivelser.

Santa Monicas forlystelsespark, Pacifik Park.
Santa Monicas forlystelsespark, Pacifik Park med det ikoniske pariserhjul.

Selve turen på løbehjulet fra Marina Del Ray til Santa Monica var virkelig smuk med palmetræer og eksklusive huse langs vejen.

Guitar Center på Sunset Boulevard

På Sunset Boulevard ligger en af de bedste guitarbutikker, Guitar Center. Ifølge George er denne butik i LA den bedste i hele USA, fordi deres udvalg af guitarer er virkelig stort – og så er det desuden her, du kan finde mange af de kendte stjerners håndaftryk.

Guitar Center på Sunset Boulevard har et stort udvalg af guitarer.
George i sit rette element.

George er stor fan af Slash (Guns N’ Roses), så han var ret glad, da han fandt Slash’s håndaftryk i gulvet foran butikken.

Slash’s håndtryk uden for Guitar Center på Sunset Boulevard.

Hvis du er guitarist eller blot musikentusiast, så er Guitar Center på Sunset Boulevard et besøg værd.

Hollywood walk of fame

De fleste af os kender stjernerne på fortovet langs Hollywood Boulevard. I hjertet af Los Angeles, væk fra kysten og det hippe strandmiljø, finder du storbyen med de kendte områder som Beverly Hills og Hollywood.

Hollywood Walk of Fame

Hollywood walk of fame er næsten en uundgåelig turistattraktion, men det er slet ikke så stort og vildt, som man forestiller sig. Det er faktisk bare en stribe stjerner på fortorvet, hvor du finder gadeklovne, der klæder sig ud som kendte skuespillere og sangere, så du kan tage billeder med dem for penge.

De fleste, vi kender, der har set Hollywood walk of fame, har alle haft samme reaktion (inklusive os selv). Alle har sagt: “Er det bare det?” Du skal derfor ikke forvente for meget, men det er selvfølgelig fedt at have set et af de store Hollywood-attraktioner i virkeligheden.

Den bedste sushi på Sugar Fish

Vi har begge spist rigeligt sushi henover de seneste år, så vi har en rimelig god idé om, hvordan god sushi bør smage. Ari anbefalede os et sted kaldet Sugar Fish, som var kendt for at have fænomenal sushi. Da vi ikke kunne reservere bord, tog vi hen til restauranten og blev skrevet på ventelisten. Der gik ikke mere end 15 minutter, før vi fik et bord til tre. Der er mange Sugar Fish-restauranter i LA, men vi tog hen på den i Beverly Hills.

Selve restauranten var indrettet minimalistisk med træborde og -stole og sparsommelig dekorationer, og der var ikke noget, der indikerede, at man kunne finde noget af det bedste sushi her.

Det var ikke et sted med fancy rolls, hvor du både får avocado, mango, agurk og chilimayo, men i stedet var det fisk, ris og tangpapir. Det meste var a la carte med eksklusive og simple valg, på nær tre allerede sammensatte menuer. Det hele var virkelig friskt!

Vi beslutte os alle tre for en menu hver – Ari og George fik the Nozawa Trust Me-menu med 13 forskellige stykker sushi, og jeg tog en mindre menu kaldet Trust Me med ni stykker.

Fantastisk sushi på restaurant Sugar Fish i Beverly Hills-området.

Først fik vi varme edamame-bønner med salt og citron, hvorefter vores sushi kom ind et par stykker ad gangen. Vi fik altså ikke hele menuen ud på en gang, hvilket gjorde oplevelsen rigtig god. Vi havde tid til at tale sammen imellem serveringerne og fokusere på at nyde maden, og hver gang vi var færdige med en af retterne, fik vi den næste portion. Det var med til at højne friskheden, når det hele ikke blev bragt ud på samme tid og kunne få lov at blive kedeligt på bordet.

Efter edamame-bønnerne fik vi alle tre serveret tre stykker tun-sashimi i sojasauce med forårsløg på. Fisken var blød som smør og smeltede på tungen. De andre serveringer var lige så gode, men lige netop tun-sashimien var en drøm. Det var klart det bedste sushi, vi havde smagt.

Fancy afskedsmiddag på Tao

Dagen før afrejse tog vi ud og spiste en afskedsmiddag. Lige ved Hollywood Boulevard lå den fancy, asiatiske restaurant Tao. Indretningen var meget orientalsk med en kæmpe mangearmet Buddha-statue for enden af det store spiseområde.

Den asiatiske restaurant Tao i Hollywood.

Stedet var enormt med borde og stole på flere niveauer, og det mindede om en natklub med sin rødlige farve og dæmpede belysning, der tiltrak en meget stilfuld menneskemængde. Mænd med jakkesæt, kvinder i stramme lårkorte kjoler, høje stilletter og store smykker.

Vi blev ledt ned ad de mange trapper til det nederste niveau, hvor vi fik et rundt bord i en sofabås. Menuen var forholdsvis stor, bestående af retter med forskellige typer kød, vegetarisk, nudler, sushi, salater og cocktails, og stort set alle priser var i den høje ende.

Vi besluttede os for at bestille flere retter til deling, så vi kunne smage lidt af hinandens mad. Det blev til tacos med tun, edamame-bønner, mongolsk oksekød, kylling med appelsinsmag, ris med grøntsager og en ret med fisk. Dertil fik vi lækre cocktails. Det hele smagte så godt!

Fancy mad på Tao i Hollywood, LA.

Tao er en oplevelse værd, som vi ikke fandt andre steder, og man bør klart besøge stedet for at få en drink og nyde denne hippe atmosfære.

LA er fuld af oplevelser

Foruden vores anbefalinger og oplevelser i Los Angeles er der selvfølgelig meget andet, du også kan se og lave. Der er bl.a. Universal Studios Hollywood, Griffith Observatory, Santa Monica Pier, Getty Center og meget mere.

Los Angeles og Californien generelt byder på helt fantastiske oplevelser. Hvis du er til sol, strand, storby og spændende mennesker, så skal du helt sikkert tage til solrige Californien og ikke mindst Los Angeles!